Bez Starca Nema Udarca

11/24/2014

Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring

Moderno doba je obeleženo masovnom proizvodnjom. Kada samo pogledamo zvanične cifre i statistike, prosto ne možemo da se zapitamo odakle novac za sve to? Ko to kupuje? Ko to finansira? U samom vrhu svetske proizvodnje, barem kada je obrt istog tog novca u pitanju, su automobili. Svi svetski koncerni, konglomerati i samostalni proizvođači se prosto utrkuju ko će više da napravi, ko će ove godine neke nove rekorde da obara i postavlja svoje. U toj užurbanoj manufakturi dosta toga se zaboravilo. Jednostavno, nema vremena za to, a i ko mari više za to? Originalnost? Ma, dobri smo. Ekskluzivnost? Ima je donekle, ali je skuplja nego ikad. Strast? Koliko i u jednoj pečenoj cigli. 

Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring

Ruku na srce, ima i dalje malih proizvođača koji većinu svoje proizvodnje obavljaju ručno, nemoguće je baš sve na svetu robotizovati. Meni lično je cela ta situacija malo tužna. Nekad se u svakom automobilu mogao naći neki šarm, ali u ovim tabletima na točkovima stvarno je jako teško naći išta. Dobra veš mašina se sada kontroliše putem aplikacije na smartphoneu, i to je divna stvar, ali niko ne kupuje veš mašinu da bi je voleo i da bi uživao u njenoj upotrebi. Ona je prosto tu, radi svoj posao kako treba i to je to. Ljudi se sada tako ophode i prema automobilima, a proizvođači će sve uraditi da tako i ostane. Zadovoljan kupac, koji na svakih par godina uzima novi model, jer ovaj stari je već toliko stari da ga je sramota od komšija koji to isto rade, i eto imamo dobitnu kombinaciju. 

Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring

Svako malo mi padne na pamet da bi bilo lepo napraviti serijal o karoserijskim kućama iz prošlog veka, da se ljudima pokaže šta se sve nekad radilo i šta je sve bilo moguće. Ova recenzija je samo još jedan mali podstrek (meni) i podsećanje (vama) da su to jako zanimljive stvari i da je šteta što se o tome ne priča više. 

Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring

Alfa Romeo se posebno voli. Vole se i Mercedesi i Honde i Audi, sve je to lepo, ali nijedan auto se ne voli kao Alfa Romeo. Alfisti imaju jednu posebnu strast koja izgara negde duboko i nikada se ne gasi. Nije to bezveze. Takva ljubav i tradicija se gajila decenijama uspeha na trkačkim stazama, relijima, kružnim i brdskim trkama, pa ukratko kuda sve nije... Prve dve šampionske titule Formule 1 ikad uzeo je baš Alfa Romeo, jednu je osvojio Farina a drugu Fangio. Ovo je samo jedan sićušni deo onoga što je osvojeno, pretvorio bih se u nekakav sportski žurnal kada bih sad pokušavao sve da navedem. A to nećemo. 

Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring

Viktor Janoš, po italijanski znan kao Vittorio Jano je mađarski emigrant koji je udahnuo život mnogim italijanskim trkalicama, i bukvalno nema gde nije radio, od Fiata, preko Alfe i Lancie, sve do Ferrarija. On je zaslužan za remek delo po kojem naš današnji starački heroj nosi ime. 8C je oznaka koja označava osam cilindara, uzdužno raspoređenih u zapremini od 2.3 litra. Ništa lepše od tih mnogocilindraša sa i ne tako velikom zapreminom, to je jednostavno neponovljiv zvuk. Alfa 8C sa sve svojim velelepnim motorom se radila od 1931. do 1939. u mnogim verzijama i iteracijama kao drumsko vozilo a zabeležila je neviđen uspeh i u raznim šampionatima i trkama. Zapremina motora je tokom tih nekoliko godina rasla prvo na 2.6, a zatim i na 2.9 litara. 

Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring

Isprva Alfa Romeo nije ni planirao da prodaje 8C za drumsku upotrebu, mada se na kraju to ipak desilo. Neke automobile su i sami opremali karoserijom, mada uglavnom su to bili prepravljeni trkački automobili. Prodavali su 8C kao šasiju, u dve dužine - Lungo i Corto (hajde, valjda italijanski barem toliko znate). 8C je bio lepotan jer su ga lepo oblačile mnoge karoserijske kuće kao što su Pininfarina, Figoni, Graber, Castagna i Zagato. I Touring, da, zato i jesmo ovde danas. 

Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring

Touring je dizajnirao jednu od najpoznatijih Spyder izvedbi modela 8C 2300, i od ukupno 188 izrađenih primeraka, 4 Touringa su učestvovali na legendarnoj trci Mille Miglia održanoj 10. aprila 1932. Borzacchini i Bignami su ostvarili pobedu, kako ukupnu tako i u svojoj klasi, posle 14 sati, 55 minuta i 19 sekundi vožnje. Materijal od kojih su satkane legende. 

1/18 Bburago 1932 Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring

BBR, CMC i Spark nude neke druge iteracije modela 8C, ali Bburago je jedini koji nudi 8C 2300 Spyder u Touring izvedbi, a ja i dalje volim da mislim da je to ona prava, najpoželjnija varijanta. Pritom su gorenavedeni jedno 40 puta skuplji i ne baš u svačijem kupovnom domenu. Takođe, Bburago je radio i trkačku Monza varijantu, ali o tome nekom drugom prilikom. U pitanju je izuzetno star model i kalup, predstavljen pre nekih 26 godina. Iz tog razloga ćemo ovoj recenziji pristupiti na mnogo nežniji način, sa mnogo topline oko srca, jer ovaj model vraća u daleko, bezbrižno detinjstvo, kada drugih 1:18 modela osim Bburaga praktično nije ni bilo. 

1/18 Bburago 1932 Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring
1/18 Bburago 1932 Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring

Koliko je meni poznato osim ove crvene varijante, rađene su još i srebrna sa plavim blatobranima i crvenim enterijerom (i dalje u ponudi), bela sa dve varijante plavih (svetlija i tamnija) blatobrana i dve varijante crvenog (svetliji i tamniji) enterijera, skroz bela sa crnim enterijerom i, za kraj, žuta sa crnim blatobranima i braon enterijerom. S obzirom na to da je poprilično mator model u pitanju, vrlo moguće da ima i još nekih varijanti koje nikad nisam video. 

1/18 Bburago 1932 Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring

U vreme kada su se karoserije radile ručno i svaki automobil bio unikat, malo je nezahvalno sitničariti za dimenzije i razmere. Iz ovog razloga ovaj put neću uzimati merne naprave u ruke, prihvatićemo samo činjenicu da je jako teško doći do ovakvog automobila u 1:1 razmeri, a kamoli ga nešto tu premeravati, rastavljati i raščlanjivati. Prvo, nijedan vlasnik to ne bi dozvolio, a drugo i kad bi dozvolio nema tih para koje bi mogle da pokriju osiguranje za takav jedan poduhvat. Verovaćemo Bburagovom oštrom oku. 

1/18 Bburago 1932 Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring

Pa krenimo, kako to i priliči, spreda. Dominirajući gril je izliven iz jednog komada plastike i sadrži sve što bi i trebalo ali jedino glavni par farova ima providnu plastiku i izgleda realistično. Sve ostalo je jedan liv, osim nalepnica umesto tablica i Alfa Romeo znaka. Ispis "Alfa Romeo" je lepo izveden i reljefno je istaknut na rešetci hladnjaka. Na blatobranima je par pozicionih svetala, izliven od iste, "hromirane" plastike. Celokupni blatobrani su od plastike, ali je nijansa boje dobro pogođena, i generalno je model skroz dobro ofarban, bez "narandžine kore" ili sličnih pojava. 

1/18 Bburago 1932 Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring

Tanani točkovi se sastoje iz no name guma, prastarih felni sa žbicama i knock-off šrafova. Isti ovi točkovi su se našli na raznim Bburago modelima, i kao takvi su možda generički i ne preterano istorijski precizni, ali još jednom bih naglasio da je ovo model predstavljen pre četvrt veka, i kao takav je tad bio bez premca. Sve ovo je svojevrstan vremeplov u vremena kada je izbor modela automobila i igračaka bio daleko oskudniji nego danas. Lepo je što ga i dan danas ima u prodavnicama, jer je on čak i kao model već oldtajmer. 

1/18 Bburago 1932 Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring
1/18 Bburago 1932 Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring
1/18 Bburago 1932 Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring

Hauba ima dva funkcionalna "hromirana" držača sa strane, i otvara se sa obe strane. Na pola ima šarke i to otvaranje je nekako najdraži i najrealističniji detalj na modelu. Rešetke na haubi su samo reljefno naznačene a ispod nje se nalazi jednostavni motor sa "hromiranim" izduvnim cevima. Ruku na srce, ni u realnosti tadašnji motori nisu imali da ponude neku bogatu lepezu detalja. 

1/18 Bburago 1932 Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring
1/18 Bburago 1932 Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring

Šoferšajbna je još jedan sladak detalj, izvedena tako da su simulirani i mali bočni prozori, a uz osnovu su izliveni i majušni brisači. Na blatobranima, tik ispod vrata, su farbom naglašeni nabori, a tu je i poklopac rezervoara za ulje. Vrata se nažalost ne otvaraju, samo su reljefno naznačena, a kvaka je naglašena srebrnom farbom. 

1/18 Bburago 1932 Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring
1/18 Bburago 1932 Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring
1/18 Bburago 1932 Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring

Unutrašnjost obiluje uglačanom crnom plastikom čiju monotoniju razbijaju lepo urađeni cajgeri u vidu nalepnica, poluga menjača i parkirne kočnice u "hromiranoj" plastici, pa čak i pedale, duboko usađene tik uz motor. Na zadnjem delu imamo reljefno naznačene male poklopce minijaturnog prtljažnog prostora, poklopac rezervoara za gorivo i aerodinamičnu krestu koja natkriva prostor predviđen za dve rezervne gume. Ta kresta je izvedena od plastike, i predstavlja možda najmanje simpatičan detalj na modelu. Prisutna je i zadnja tablica u vidu nalepnice, zajedno sa dva poziciona svetla. Na samom kraju, tu su ta dva gorepomenuta rezervna točka, ispod kojih stidljivo viri izduvna cev. 

1/18 Bburago 1932 Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring
1/18 Bburago 1932 Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring
1/18 Bburago 1932 Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring

S obzirom na jednostavnost konstrukcije automobila, sa donje strane je dosta detalja istaknuto, počevši od motora i izduvne grane, preko diferencijala, rezervoara za gorivo, lisnatih opruga, vešanja i šasije. Sve je tu, zajedno sa ispisima Bburago, 11427, Made in China i Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring (1932). 

1/18 Bburago 1932 Alfa Romeo 8C 2300 Spider Touring

Iako prilično zastareo model, ovaj Alfa Romeo i dalje pleni nekim nedokučivim šmekerlukom i vraća u neka daleko srećnija vremena. Kao takav on je jedan lep omaž onome na čemu smo svi odrasli i vrlo drag dodatak mojoj kolekciji, zahvaljujući ljubaznosti kompanije DEXY CO. Pogledajte celokupan Bburago asortiman i ponudu na njihovom sajtu www.dexy.co.rs, a za sve dodatne informacije savetujem i da pogledate njihovu facebook stranicu www.facebook.com/vaseomiljeneigracke

You Might Also Like

2 comments

  1. Matija, retko koji model baš pomno pogledam, ali ovaj sam izanalizirala dooobro. Najviše mi se sviđa kako izgleda zadnji deo sa pogledom na rezervni točak, kao i način otvaranja haube. Mogu misliti da je beli model sa tamnoplavim blatobranima bio baš baš.. Pozdrava dva vam šaljem! :)

    ReplyDelete
  2. Hvala, Sandra. Dvobojni jesu tradicionalno zanimljiviji! I mi tebe pozdravljamo! :)

    ReplyDelete