Spomenik Lepšim Vremenima

11/03/2014

Yat Ming

Kao što je slučaj sa svakom privrednom granom, bolja i lošija vremena dolaze i smenjuju se u nepredvidim intervalima i u svetu kolekcionarstva. Poslednjih godina smo videli trend po kom se sve više gomila buljuk resin proizvođača. Neki su vrlo inventivni i pružaju neviđen kvalitet za uložen novac, a palete modela su više nego raskošne, pogotovo kada su u pitanju genijalci poput Ottomobile ili GT Spirit. Ni Best of Show nije daleko iza, mada je možda malo jači sa cenama. Neki drugi deru sa nekim idiotskim "ekskluzivama" od hiperautomobila, ali to stvarno verovatno nikome nije interesantno. Lepo je što se nove stvari dešavaju, i svetska scena se ojačava. 

Ali sa druge strane imamo slučaj gde su mnogi proizvođači modela u razmeri 1:18 (pa i onim drugim) jednostavno prestali da posluju. Ekonomska kriza potresa svet i u tom kontekstu je stvarno teško ići dalje sa idejom da ljudi žele da daju pozamašne cifre novca za ove naše male lepotane na 4 točka. 

YatMing je bio osnovan davne 1970. u Hong Kongu pod vođstvom i direkcijom gospodina po imenu Wai Ming Lam. Yat na kineskom znači "prvi, najbolji" a Ming je preuzeto od osnivačevog srednjeg imena. Počeli su na sitno, i sećam se i dan danas da sam imao mali policijski Dodge Monaco kao iz filma Blues Brothers i mnogo sam ga voleo, uprkos tome da je bio daleko nekvalitetniji od uobičajenih Majorette, Matchbox i Hot Wheels. Kompanija je lagano rasla da bi stigla do statusa prilično respektabilnog proizvođača modela u razmeri 1:18 sa ponudom koja je uglavnom bila bazirana na američkim muscle cars i kamionetima. Ovo im je donelo dobro mesto na tržištu jer su pokrivali dosta toga što niko drugi nije pokrivao. 

Shelby Cobra Daytona Coupe

YatMing modeli su takođe poznati i pod imenom podbrenda Road Signature i vrlo su cenovno konkurentni. Dosta modela je bivalo urađeno daleko bolje od uobičajenog Bburaga i Maista za isti ili neznatno veći iznos novca. Vest o iznenadnoj smrti je potpuno udaljena od javnosti. Nigde ne postoji nikakvo saopštenje, oficijelni sajt je samo umro bez objašnjenja, a na pojedinim stranim forumima preko dobro upućenih insajdera se može saznati da je ceo pogon proizvodnje YatMinga ugašen i to je to. A relativno skoro su i novu fabriku bili otvorili... Da li će neko preuzeti njihove kalupe i zaostavštinu? Bilo bi stvarno drugarski, ostavili su za sobom toliko toga lepog. Počivaj u miru, YatMing. :(

Shelby Cobra Daytona Coupe

Ljubaznošću jednog od najuticajnijih kolekcionara sa ovih prostora ja sam sada srećni vlasnik jednog od najlepše urađenih YatMing modela. U pitanju je jedan od najlepših, najekskluzivnijih, najređih i najskupljih automobila na svetu. Njegovo veličanstvo Shelby Cobra Daytona Coupe! Iako je Exoto radio isti auto, ta varijanta je jedno deset puta skuplja, a YatMing uopšte nije deset puta lošiji, i trenutno mi je jedan od najdražih modela u kolekciji. 

Shelby Cobra Daytona Coupe

No, prvo mora ipak jedan mali čas istorije, ne priča se o Shelby Daytoni baš svaki dan. Radi se o trkačkom kupeu baziranom na legendarnoj Shelby Cobri, napravljenom specijalno da na svetskim GT šampionatima izađe na crtu Ferrariju 250 GTO, najskupljem automobilu na svetu. Sve je stvar, aerodinamike, jer Shelby je shvatio da su automobili bez krova daleko sporiji nego zatvoreni Ferrari, a matorom Commendatoreu se morala baciti rukavica u lice. 250 GTO je sa dostignutih 300 km/h na Mulsanne pravcu bio nekih 50 km/h brži od svih ostalih. Haos. Ukratko, zato je ovaj automobil nastao, i postao još jedno bitno poglavlje u knjizi rivalstva Ferrarija sa Fordom. Legendarni Pete Brock je radio redizajn i aerodinamička rešenja, a a Bob Negstad koji je podario šasiju Fordu GT40 je i ovde bacao svoju magiju. Finalni ishod, posle mnogo peripetija, je automobil koji je bio brži od Ferrarija. 

Shelby Cobra Daytona Coupe

Ukupno ih je napravljeno 6 komada, i svi su se trkali na najlegendarnijim stazama planete tokom 1964. i 1965. Pobede na Le Mansu, Sebringu, Daytoni, kao da je to onako usput. 25 brzinskih rekorda, na slanim ravnicama Bonnevillea. Ukratko, jedno epsko dostignuće, i automobil koji je izlio svoje ime u anale istorije u betonu sa sve armaturom, i temeljima, i sve. Nema dalje. 

Shelby Cobra Daytona Coupe

"Moj" primerak je sa brojem šasije #CSX2299 i on je drugi auto po redu, ali prvi od pet koji je izrađen u radionicama Carrozzeria Gransport u Modeni. Up yours, Ferrari!!! Osvojio je 4 bitne trke (Le Mans 1964, Tourist Trophy 1964, Daytona 1965 i Sebring 1965. godine) i samim tim bio najtrofejniji iz celog seksteta. Moj model predstavlja auto u prvobitnom stanju kada je bio ofarban u Viking Blue sa dve bele uzdužne štrafte. Dok je nosio broj 15 u sezoni 1964. vozili su ga Dan Gurney i Bob Bondurant ali nije stigao do cilja. Sledeće godine, 1965. auto je prefarban u Guardsman Blue sa istim štraftama, ali mu je dodata i jedna poprečna bela štrafta iznad prednjeg levog blatobrana. Kao takav i dalje je u životu u vlasništvu Larry H. Millera, ušuškan u muzeju čuvenog Miller Motorsports Parka u Juti. 

1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe
1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe
1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe

Kada je model stigao, prva stvar koju sam primetio, pošto je izvađen iz arhaično dizajnirane kutije, je da je u ruci mnooogo teži nego što bi se očekivalo. Ovo odmah budi tiho strahopoštovanje i mami osmeh na licu. Sledeća stvar koja se primećuje je da je model predivno ofarban, i da se stvarno mnogo pazilo da se što više detalja što vernije prikaže. Samo pogledajte te farove i maglenke koji su pod "staklom" pa usisnik za vazduh i otvor na haubi. Nalepnice su isto jako precizno odrađene, prosto ne može čovek da oceni da li je farba ili ipak nalepnica. 


1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe

Nažalost, kada uzmemo u ruke merne instrumente i jedinice, dolazimo do zaključka da je auto kraći nego što bi trebalo za ceo centimetar (dužina preneta u 1:18.9), dok su širina i visina ok. Dakle, malo je zdudan i razmera nije savršeno pogođena. Čisto sumnjam da su imali pristup pravom primerku da ga premere...

1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe
1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe
1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe

Kada se hauba podigne, ispod je na prvu loptu ne tako impresivan motor. Ali kada se pogleda bolje primeti se da su svi donji elementi šasije ofarbani u belo kao na pravom automobilu, i pojedini delovi ofarbani u kontrastnije boje doprinose skupljem i detaljnijem ukupnom utisku motornog prostora. Točkovi su jako lepi, a zadnje gume su višeg profila nego prednje, što čini da je stance vrlo približan pravom automobilu. Kao što se da videti, neki usisnici, poklopci i rešetke na haubi su ili samo reljefno akcentovani ili su u vidu plastičnog umetka u "hromiranoj" plastici, ali to ne remeti mnogo ukupni sjajan utisak modela. Ok, ovo nije Exoto, ali model i dalje ne prestaje da oduševljava. Levi brisač je tu, kao i mali patrljak umesto desnog. 

1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe
1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe
1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe

Iznad belih izduvnih cevki, su simpatično odrađena dogleg vrata sa simulacijom kliznog malog trkačkog prozora od pleksiglasa, a u produžetku je i "stakleni" usisnik vazduha za kabinu. Kabina... Majušna sedišta i mnoštvo crne plastike, ali duboko unutar cajgera su usađene male nalepnice, yay! Na srednjoj konzoli su samo najosnovnije odrađeni menjač i ručna kočnica, sa menjačkom bazom u "hromiranoj" plastici, isto kao što su i pedale odrađene. A onda najslađa stvar od svega: ispred suvozačkog sedišta je mali jarko crveni aparat za gašenje požara sa žutom nalepnicom koji nekako evocira ljubav prema LEGO kockama. Ubedljivo najdraži detalj u celoj mojoj kolekciji!

1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe
1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe
1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe

Zadnji deo automobila je po meni generalno lepši, pa i na samom modelu ga krase pikanterije poput pristojno odrađenog poklopca rezervoara za gorivo i zadnjeg stakla/poklopca od zatamnjene providne plastike ispod kog se nalazi rezervni točak (manjih dimenzija, kao ovi prednji). Kamm repić je jednostavno prelep, sa sve (možda i previše) sićušnim štopaljkama.

1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe
1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe
1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe

Sa donje strane je kao što rekoh, belo ofarbana podloga, sa otvorima za karter ulja i jarko crveno ofarban sklop zadnjeg diferencijala. Imamo Road Signature (ne YatMing) logo, kao i ispise 1/18 1965 Shelby Cobra Daytone Coupe i No. 92408 Made in China. 

1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe
1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe
1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe

Šteta, velika šteta za YatMing, i u nadi da će neko preuzeti njihovo nasleđe nastavljam da uživam u ovom divnom modelu.
  
1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe
1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe
1/18 Yat Ming/Road Signature 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe

You Might Also Like

2 comments

  1. Divota od modela, tuzno za YM...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nada umire poslednja. Valjda je neko bio dovoljno pametan da otkupi sve kalupe. :(

      Delete

Popular Posts

Instagram