Poor Ol' Nigga Thinks It's A Cadillac.
12/15/2013
Pre tačno pedeset godina, tri vizionara su se zajedno urotili i stvorili nešto što do dana današnjeg živi kao svojevrstan prkos. Muscle cars, nešto najlepše što se ikada dogodilo automobilskoj industriji. Ferrari, Lamborghini i ostali supercar proizvođači su uvek svoj učinak bazirali na skupim i prestižnim stvarima, ali Amerikanac je uzeo i sklepao od onoga što je imao brutalnu mašinu, jednostavne i praiskonske konstrukcije, sa vanvremenski nabrijanim stilom koji prosto preslikava džins i usku belu majicu upotpunjenu Ray Ban Aviator naočarima u automobilski oblik. Šmekerluk kraja šezdesetih i početka sedamdesetih, marihuana i LSD, Jimi Hendrix, rat u Vijetnamu, surfovanje na talasima, slani miris mora, Kalifornija, diner restorani i ilegalne trke na četvrt milje... Jedan daleko smireniji, ali ne i neaktivniji život kada je sve ovo bilo moguće. Kada se uopšte nije razmišljalo o tome koliko automobil troši goriva i da li uopšte i koliko zagađuje atmosferu. Kada je jedino bilo bitno ko će napraviti veći oblak dima paleći gume.
Cela ideja je bila uzeti jači, veći i snažniji motor iz jačeg, osetno većeg i snažnijeg automobila i staviti ga u manji, kojeg krasi sportskija forma i veseo izbor boja, i eto tako smo dobili Muscle Cars. Mnoge su polemike oko toga ko je prvi sa tim počeo, ali dva izdanka koja se svakako ističu kao najpopularnija su Ford Mustang i njegov ljuti neprijatelj Chevrolet Camaro. Oni su i dan danas prisutni, a novi Mustang je sada projektovan kao model za sva tržišta, sa rasponom motora od inline-4 do V8 konfiguracije, a i odlučili su konačno da live rear axle zamene modernijim rešenjem. Iako je postao debeljko sa naglašeno evropskijim crtama stila, Mustang nosi štafetu dalje i obećava da Muscle Cars nikako neće biti istrebljeni kao što je bio slučaj za vreme naftne krize sedamdesetih godina prošlog veka.
Oni koji su ipak prvi seli i napravili ljuCki mišićavi auto su bili tri gospodina zaposlena u Pontiacu. GM je početkom šezdesetih stavio veto na bilo kakve fabričke veze sa trkama i trkanjem tako da su ova trojica morali na sve načine da se dovijaju da zaobiđu ta pravila i na tržište izbace sav taj testosteron koji su držali u sebi.
Russell Gee je radio na motoru, i odlučio je da to bude motor od 6.4 litra zapremine iz daleko većeg modela Catalina. Bill Collins je radio na šasiji i njenom ojačavanju, dok je kontraverzni John DeLorean koga svet pamti po automobilu/vremenskoj mašini iz trilogije Back To The Future (o tome nekom drugom prilikom) bio glavni inženjer projekta i čovek koji je krstio automobil .
Odlučili su se za Tempest, koji je bio mali, kompaktni model, ali su shvatili da svoju kreaciju mogu da provuku kroz pravila jedino kao upgrade paket. DeLorean mu je nadenuo ime GTO koje je ukrao sa Ferrarija 250 GTO (Gran Turismo Omologato) jer je smatrao da dobro zvuči i da će automobilu doneti traženi publicitet. Za nešto manje od 300 dolara doplate na osnovnu cenu od 2500 kupac je dobijao ozbiljno nasviran Tempest sa preko 400 konjskih snaga i nizom tehničkih i kozmetičkih ulepšanja. Legenda je tako rođena, davne 1964. godine...
Druga generacija je doživela kompletan redizajn posle četiri godine i nov oblik koji je stilski bio bliži ostalim mišićavcima, a javlja se po prvi put i legendarni The Judge nivo opreme koji je opstao skoro sedam godina, kroz mnogobrojne promene i kozmetičke izmene.
Paleta boja se naveliko dopunjavala, a sa njom i broj prodatih vozila, uprkos skeptičnim stavovima čelnika kompanije... Kabrioleti su uvek bili najskuplji pa su i dan danas najređi primerci, jer ih je manje i napravljeno, dok su hardtop i kupe verzije osetno zastupljenije na tržištu polovnih automobila.
Neugled koji je predstavljala treća generacija je nastao zato što je naftna kriza izdivljala iz svih razmera zdravog razuma i marketing odeljenje je odlučilo da se tri magična slova nalepe na automobil koji je delio skoro sve sa Chevroletovim modelom Nova. Metiljava i anemična mašina, Ventura GTO, sa duplo manje snage nego original je bila poslednji trzaj pre nego što je nastupila smrt.
Reinkarnacija se desila posle tačno trideset godina, ako izuzmemo šiljati i ćoškasti koncept iz 1999. godine.
Jedan od boljih slučajeva badge engineeringa u istoriji automobilizma je doneo na svet Pontiac GTO četvrte generacije.
Australijski Holden Monaro je prepakovan u Americi kao novi GTO, sa LS1 V8 motorom i monstruoznim performansama. Iako dizajn možda nije toliko agresivan, ovaj automobil već sada važi za budući klasik, nebitno da li nosi Holden, Pontiac ili Vauxhall znak. Potrajao je na tržištu samo 3 godine. Pontiac se uskoro ugasio, a nažalost i Holden će slediti njegov primer... Camaro, Mustang i Challenger ostaju kao poslednja odstupnica, Muscle Cars za budućnost.
Fuck you and your Prius.
14 comments
Посљедња генерација је била на основи Опел Омеге, док је још Риселхајм имао RWD платформу.
ReplyDeleteМени је прва генерација, иако "прекласична", најљепша.
Што се тиче Пријуса, мало шале:
http://imageshack.us/a/img406/8864/prius.jpg
(Иако ми се заправо почео свиђати, морам признати.)
Slažemo se, svakako. Eto, tranzicioni period, do famoznog Opel posta. :) I meni je Prius poslednje generacije lep, sa onim petokrakim felnama. http://demotivationalpost.com/demotivators/121000306020/fuck-you.jpg
DeleteМени се Пријус почео свиђати као идеја, зато што је то заправо аутомобил будућности из филмова нашег дјетињства, а у БЛ има такси флота једне компаније сачињена од истих возила. И занимљиво, иде а не чује се. А оно унутра све неки екрани, будалаштине, видео игрице, па то ти је - све за дјечаке.
DeleteВизуелно, не бих га миловао. :)
А морам признати да сам размишљао како би било увести Воксл Монаро и на њега налијепити предњи и задњи крај од Опел Омеге. Вјероватно би то било лијепо. Препаковати волан. Регистровати као Омегу. Возити се. Док мурија не провали да фали двоје врата. :)
A ovako: http://www.mobile.de/modellverzeichnis/opel/lotus-omega.html ?
DeleteЗа то постоји посебна срчана комора.
DeleteА овако:
http://www.carscoops.com/2013/12/toyota-prius-hybrid-taxi-clocks-1.html
:Д
Ne dovodi se u pitanje dugovečnost Toyota, ali i dalje mi se retko koja sviđa.Videh relativno skoro Lotus Omegu i BMW M3 Evolution II kockicu na parkingu Komnenović Opela... Voleo bi da si bio tu. Oba kao čaša.
DeleteПа оно, Тојоте су генерално ужасне дизајном... ваљда зато су и тако популарне, посебно у Америци. :)
DeleteАли, било је ту занимљивих ствари. Супра, МР2, којешта из седамдесетих... цијеним. Свакако имају више занимљивих модела него ФауВе.
У Београду има двије или три Лотус Омеге, једна је стајала као напуштена у кругу неке грађевинске фирме, та је код Комненовића са поносом, па ваљда још једна... немам појма.
У БЛ има једна разбијена, наводно дошла читава, возач није био спреман на тај изазов. Послије хтио да поправља, кад је видио да то заправо нису Опелови дијелови... стало.
Meni je Supra sjajna, ali pročešljaj blogom da vidiš pravu lepoticu...
DeleteНашао сам:
Deletehttp://3.bp.blogspot.com/-wLKu5bDyHbo/Ue_HidE8ncI/AAAAAAAABUo/wvMSkNDQhCU/s640/pacecars_bud3_15.jpg
Одлична!
А 2000 Гран Туризмо... имам неке замјерке. :)
Kako sad zamerke?!
DeleteJaooo, kakav je ovo raj za oči i uši, tj. oči. :D
ReplyDeleteDobrodošla. :)
DeleteWoooow, svi su lepi ali sa onim plavim kupeom sa skrivenim "pop-up" farovima nema zajebancije:) definitivno moj favorit!
ReplyDeleteDaaa, taj hidden headlamps momenat je uvek bio the meanest party trick... Nekad su takve dečačke fore bile jake, danas toga više nema, barem ne u tom obliku.
Delete