Restomod Retko Uspeva, Ali Ovo...
9/08/2014Za one koji nisu upućeni, termin restomod već neko vreme odzvanja specijalizovanim automobilskim portalima, sajtovima i forumima i odnosi se na nešto što je meni u većini slučajeva potpuno neukusno (da ne budem baš toliko strog sa nekim rogobatnijim atributima).
Restauracija nekog starog automobila uglavnom podrazumeva vraćanje istog u njegovo stanje kad je bio nov, uz pokušaj da se autentičnost svih delova, materijala i sirovina dotera do maksimuma. Ponekad to ipak nije moguće, a u nekim slučajevima sam projekat restauracije vlasniku nametne drugačije izbore.
Neretko viđamo da se na nekog metuzalema stavljaju moderni sklopovi poput motora, menjača i šasije, a to sve pod starim geslom da bi još brže, stabilnije i preciznije išao po najvijugavijem putu u komšiluku. Oni savesniji rado ugrađuju bezbednosne sisteme poput airbagova, audiofili ubacuju moderno ozvučenje, a oni opsednuti vizuelnim detaljima koriste najnovije tehnologije za farbanje karoserije u sprezi sa najmodernijim felnama i tako unedogled... Dakle, to vam je restomod, delom restauracija, delom modifikacija automobila da bi se isti modernizovao.
Kompanija koja sigurno nikome ne pada na pamet kada se pomisli na neke ekstravagantne dizajnerske poduhvate u svetu koncept automobila je australijski Holden. Počeli su kao proizvođači sedla još 1856. a automobilima se bave od 1908. General Motors ih je uzeo pod svoje 1931. godine i od tada se uglavnom malo toga radilo a da je ekskluzivno i originalno i da nije badge engineered ili bazirano na nekom drugom GM-ovom automobilu.
Efijy je koncept automobil predstavljen svetu 2005. na australijskom salonu automobila, na opšte oduševljenje takoreći celog sveta. Ameri su ga svojatali i krunisali mnogim "prestižnim" nagradama, koje su bitne svim učesnicima događaja kao što je SEMA (najveća parada neukusa na svetu). Holden je hteo da pokaže da njegov dizajn tim ima vrlo živahnu maštu, te su odlučili da uposle sve moguće dobavljače egzotičnih materijala, najnaprednijih tehnologija i raznih gadgeta i sve skupa pretoče u jedan stvarno neverovatan automobil.
Dizajn je zamišljen kao jedna nadasve divlja reinterpretacija Holdenovog praistorijskog modela FJ. Marketinški tim je uspešno odradio svoj posao jer se reč "Effigy" (obličje, prikaz), speluje malo drugačije da čak i na taj način dvostruko aludira na korene modela. Mada, daleko se doguralo od prvobitne inspiracije, megalomanski je pristup bio, i samim tim je ustvari i pobedio. Uglavnom, kada se nešto tako otera u krajnost, ja bivam oduševljen, pa ni ovaj put nije bilo izuzetaka. Richard Ferlazzo je crtkao za projekat još od 1989. i jedva je dočekao da svima pokaže kako je uvio jedan mediokritet u ultramoderno retrostyle hot rod ruho.
Pod nestvarno lepom karoserijom od fiberglasa, ofarbanoj u specijalnu Soprano Purple boju, se u suštini nalazi Chevrolet Corvette C5 modifikovana šasija i 6.0 litarski V8 sa 645 konja, četvorostepenim automatskim menjačem i limited slip diferencijalom. Unutrašnjost je poligon za najluksuznije materijale i razna futuristička rešenja (imajmo u vidu da je automobil ipak sada star već skoro 10 godina) i odiše stilom karakterističnim za tradicionalne američke modifikacije Mercury Lead Sledova. Čak su ugradili i vazdušno ogibljenje za kontrolu visine vozila!
Restomod je dakle jedna uglavnom besmislena rabota. Ali, Holden je ovde ipak izdominirao i pokazao da itekako ima šta da nam ponudi, samo kad bi GM malo odrešio kesu... Šteta je jedino što proizvodnja niti je ikad bila planirana niti je zaživela, a regularna gama Holdenovih vozila nije uspela da se ogrebe ni za mrvicu Efijyeve magije.
2 comments
Pa dobar dan, a vi kako te? Evo već skoro godinu dana da Vas nema.
ReplyDeleteSamo želim da kažem da se i meni svidža ovaj Holden, zadržao je tu dozu elegancije, nisu ga baš uništili sa budženjem. Ali mi se sviđa i moderniji prilaz sistemima, ti znaš da ja volim erbegove sa svih strana. :P
Znao sam da će se tebi svideti, pokazivao sam ti ga i ranije. :)
ReplyDelete