Samo Nebo Je Granica
9/20/2013
Ne može sa Japancima ništa normalno niti jednostavno.
Nissan Skyline je jedan kvlt, mit, legenda, zovite ga kako god hoćete. Uspeo je da se u moru sivila izdigne i preraste u nešto što ćemo zauvek svrstavati u sam vrh dostignuća automobilske industrije. Kada pomislimo na superautomobile uglavnom su u pitanju neki izvajani lepotani Italijanskog porekla, eventualno ako zaluta neki Britanac ili Švaba. Retki su oni kojima će da padne na pamet neki kosooki, ali među tim retkima uglavnom dominira Skyline, i uglavnom je u pitanju R34, tradicionalno plav. Nije Nissan preko noći došao do tako savršene mašine, u pitanju su decenije brižno razvijanih generacija. Danas je ime samo bleda kopija onoga što je nekad bio, ali slava nastavlja da živi u modelu GT-R.
Sve je počelo još u doba jedne druge kompanije koja je započela svoj život kao Tachikawa, ali je uprkos nekolikim promenama imena ostala znana u istorijskim analima najpre kao Prince. Skyline je ugledao svetlost dana u aprilu davne 1957. pod fabričkom šifrom ALSID-1. Kao izuzetno luksuzno vozilo ugledao se na tadašnji poslednji modni krik koji je dopirao iz Amerike u vidu Chevroleta Bel Air i Oldsmobilea 88. Ukratko, išao je u korak sa vremenom i bio izuzetno moderan, kompaktan i kvalitetan automobil, uprkos svim nedaćama Drugog Svetskog Rata od kog se japanska industrija lagano oporavljala.
Uz sitna stilska poboljšanja pojavila se obnovljena verzija ALSID-2 (prepoznatljiva po duplim prednjim farovima), kao i Sport verzija (BLRA-3) u kupe i kabriolet izvedbama, koju je dizajnirao ni manje ni više nego Michelotti!
Druga generacija sa internom oznakom S50 je prva koja je predstavljena dok se kompanija stvarno zvala Prince, jer je ova prethodna izbačena dok su se zvali Fuji. I ona je poslednja koju su samostalno skrojili, pre nego što je ih je Nissan preuzeo. Stilski se osetio napredak, ali motori su i dalje bivali skromni agregati zapremine 1.5 litara i snage od nekih sedamdesetak konja. Kupe i kabrio više nisu bili prisutni, ali je zato karavan verzija sada postojala pod Skyline imenom (za razliku od prošle gde je nosila drugo ime).
Ovde se prvi put javlja magična iskrica koja je dovela do svega onoga gore sa početka teksta čemu se fanatično klanjamo. Prince je predstavio i sportsku verziju 2000GT sa dvolitarskim motorom i internom oznakom S54.
Tranzicioni model sa internom oznakom S57 je ustvari prvi Skyline koji se proizvodio kao Nissan, i samo je sićušni nagoveštaj nezaustavljive lavine događaja koji slede...
C10 je ustvari pravi početak svega. Ovo je generacija u kojoj se rodio prvi GT-R, zajedno sa jednako divljačkom verzijom GT-X. Obični Skyline je i dalje imao neuhranjeni 1.5 litarski motorčić i dve vrste karoserije.
2000GT ostaje prisutan kao model, nagoveštava agresivnije stilizovanu kupe verziju, kao i gorepomenute ljute guje sa po tri karakteristična slova.
Da li ste znali da je prvi GT-R ustvari bio sedan? Tek posle se pojavio i u formi sa dvoja vrata, a 1971. je u ponudu uvršten i GT-X.
Treća generacija sa internom oznakom C110 je baš ona nesrećna koja je zakačila veliku naftnu krizu i GT-R iz ovog perioda je iz tog razloga vrlo redak automobil. Kupe verzija ima vrlo zanimljivu sekciju između C i D stuba, bez ikakvih prozora. Mračno nebo se nadvilo nad Skyline sagom...
C210 je doneo sa sobom najdosadnije doba, ispunjeno nekom bledom indiferentnošću, kao i prvi izvoz u pojedine zemlje evropskog tržišta. Javlja se i prvi dizel motor pod haubom Skylinea, u skladu sa potpuno neinspirativnim dizajnom kako spolja, tako i iznutra. GT-R verzija je izbačena iz linije modela, ostaje samo memla... Čevtorocilindraši su imali kraće međuosovinsko rastojanje i prednji deo od modela opremljenih motorima sa šest cilindara. Nekako je normalno da u razvoju svakog uspešnog proizvoda postoji krizni period u kome se eksperimentiše, traži, dodvorava resursima i na kraju vadi iz sranja ili ne... Mislim da niže od ovoga nisu mogli.
Šestu generaciju, interno obeleženu kao R30, krasi saradnja sa Paulom Newmanom i specijalna verzija koja nosi njegovo ime. GT-R je i dalje mrtav, ali tu je RS da održava nadu da će se Godzilla vratiti.
Shinichiro Sakurai, čovek koji je bio zaslužan za postojanje i razvoj celokupnog Skyline proizvodnog programa je po prvi put dozvolio da se postepeno u celu priču umeša još neko, uprkos činjenici da je bio opšteprisutan sve do svoje smrti 2011. Naganori Ito je udahnuo malo svoje magije i pripremio svet za prvog jako ozbiljnog igrača: R32. R31 je poslužio kao blagi nagoveštaj i prvi upliv u nešto što i laik može da shvati kao estetski iole zadovoljavajuće. Mnoštvo nove tehnologije, na čelu sa potpuno novom gamom modernih motora je donelo neophodan tehnološki boost koji je itekako bitan faktor za predmet mog današnjeg izlaganja.
Gospodin Ito je čovek koji stoji iza tridesetdvojke i povratka GT-R verzije u svoj sili i slavi. Pregršt tehnoloških novotarija, prva iteracije te tako dobro poznate siluete, šta još čovek da poželi? Legenda kaže da su gađali Porsche 959 po pitanju performansi. Hteli su učešće u Grupi A, ali su ipak dominirali "samo" u JTCC (50 trka - 50 pobeda) i ATCC šampionatima dugi niz godina.
Naš čovek u celoj priči je Kozo Watanabe. Vrsni mehaničar i inženjer, strastveni trkač, preludi Japanac, on je taj koji je upakovao GT-R u R33 i R34 format od kojih nam se dlake na rukama i leđima od jeze nakostreše kad ih vidimo. Nebrojeno mnogo verzija i specijalnih edicija da bi stalo u ovaj post, ispratio sam ove dve generacije sa manje reči a više slika jer ipak se o njima najviše zna. Samo možemo da se zavalimo i topimo pred prizorima.
Poslednje dve generacije Skylinea su potpuno ruglo i one su ustvari ono što ostatak sveta zna kao Infiniti G, jer se prodaju samo u Japanu.
Ono što mi, kao gorenavedeni ostatak sveta, znamo kao Infiniti EX, to je u japanu Nissan Skyline Crossover. Blasfemija. Jadni Sakurai se okreće u grobu, ne zna šta ga je snašlo. Da li su Japanci potpuno zastranili i pozdravili se sa jednim od svojih najmoćnijih aduta? Ne baš...
Godzilla se vratila 2007. u novom, potpuno prepakovanom odelu. GT-R je nastavio da živi kao zaseban model, sa ultrasofisticiranim pogonom na sva četiri točka, potpuno novom platformom, novim dizajnom sa zadržanim krucijalnim elementima i performansama na nivou Bugatti Veyrona za aproksimativno 20 puta manje novca. Ako se saga ovako nastavi, na dobrom smo putu... Živ je GT-R, umro nije!
Da li ste znali da je prvi GT-R ustvari bio sedan? Tek posle se pojavio i u formi sa dvoja vrata, a 1971. je u ponudu uvršten i GT-X.
Treća generacija sa internom oznakom C110 je baš ona nesrećna koja je zakačila veliku naftnu krizu i GT-R iz ovog perioda je iz tog razloga vrlo redak automobil. Kupe verzija ima vrlo zanimljivu sekciju između C i D stuba, bez ikakvih prozora. Mračno nebo se nadvilo nad Skyline sagom...
C210 je doneo sa sobom najdosadnije doba, ispunjeno nekom bledom indiferentnošću, kao i prvi izvoz u pojedine zemlje evropskog tržišta. Javlja se i prvi dizel motor pod haubom Skylinea, u skladu sa potpuno neinspirativnim dizajnom kako spolja, tako i iznutra. GT-R verzija je izbačena iz linije modela, ostaje samo memla... Čevtorocilindraši su imali kraće međuosovinsko rastojanje i prednji deo od modela opremljenih motorima sa šest cilindara. Nekako je normalno da u razvoju svakog uspešnog proizvoda postoji krizni period u kome se eksperimentiše, traži, dodvorava resursima i na kraju vadi iz sranja ili ne... Mislim da niže od ovoga nisu mogli.
Šestu generaciju, interno obeleženu kao R30, krasi saradnja sa Paulom Newmanom i specijalna verzija koja nosi njegovo ime. GT-R je i dalje mrtav, ali tu je RS da održava nadu da će se Godzilla vratiti.
Shinichiro Sakurai, čovek koji je bio zaslužan za postojanje i razvoj celokupnog Skyline proizvodnog programa je po prvi put dozvolio da se postepeno u celu priču umeša još neko, uprkos činjenici da je bio opšteprisutan sve do svoje smrti 2011. Naganori Ito je udahnuo malo svoje magije i pripremio svet za prvog jako ozbiljnog igrača: R32. R31 je poslužio kao blagi nagoveštaj i prvi upliv u nešto što i laik može da shvati kao estetski iole zadovoljavajuće. Mnoštvo nove tehnologije, na čelu sa potpuno novom gamom modernih motora je donelo neophodan tehnološki boost koji je itekako bitan faktor za predmet mog današnjeg izlaganja.
Gospodin Ito je čovek koji stoji iza tridesetdvojke i povratka GT-R verzije u svoj sili i slavi. Pregršt tehnoloških novotarija, prva iteracije te tako dobro poznate siluete, šta još čovek da poželi? Legenda kaže da su gađali Porsche 959 po pitanju performansi. Hteli su učešće u Grupi A, ali su ipak dominirali "samo" u JTCC (50 trka - 50 pobeda) i ATCC šampionatima dugi niz godina.
Naš čovek u celoj priči je Kozo Watanabe. Vrsni mehaničar i inženjer, strastveni trkač, preludi Japanac, on je taj koji je upakovao GT-R u R33 i R34 format od kojih nam se dlake na rukama i leđima od jeze nakostreše kad ih vidimo. Nebrojeno mnogo verzija i specijalnih edicija da bi stalo u ovaj post, ispratio sam ove dve generacije sa manje reči a više slika jer ipak se o njima najviše zna. Samo možemo da se zavalimo i topimo pred prizorima.
Poslednje dve generacije Skylinea su potpuno ruglo i one su ustvari ono što ostatak sveta zna kao Infiniti G, jer se prodaju samo u Japanu.
Ono što mi, kao gorenavedeni ostatak sveta, znamo kao Infiniti EX, to je u japanu Nissan Skyline Crossover. Blasfemija. Jadni Sakurai se okreće u grobu, ne zna šta ga je snašlo. Da li su Japanci potpuno zastranili i pozdravili se sa jednim od svojih najmoćnijih aduta? Ne baš...
Godzilla se vratila 2007. u novom, potpuno prepakovanom odelu. GT-R je nastavio da živi kao zaseban model, sa ultrasofisticiranim pogonom na sva četiri točka, potpuno novom platformom, novim dizajnom sa zadržanim krucijalnim elementima i performansama na nivou Bugatti Veyrona za aproksimativno 20 puta manje novca. Ako se saga ovako nastavi, na dobrom smo putu... Živ je GT-R, umro nije!
4 comments
Pravi "napaljeni uličar" :) nisam ništa znao o starim modelima koji su super. odličan tekst!
ReplyDeleteHvala, Miljane, biće još tih skrivenih heroja, nadam se skorije! :)
DeleteМени некако дође жао што је актуелни ГТ-Р са таквим перформансама упакован у одијело које је, по мени, конфекцијско. То је требало бити нешто, обилато, брате! :)
ReplyDeleteА својевремено сам читао о историјату па знам како се ствар развијала... ипак, тешко да је било ко могао слутити да ће се развити до ове мјере.
Slažem se, i meni je to nekako vizuelno mlako ispalo, onaj prvi koncept je mnogo bolje izgledao. Ali dobro, upisao se u anale kao budući klasik, to je sigurno.
Delete