Battle Royale, Runda Četvrta - Najbolje Koncept Vozilo

8/13/2015


U četvrtoj rundi Battle Royala, Matija i Meda ne ukrštaju koplja, kao što su nas do sada navikli… Već oblače plaštove i trljaju čarobne kugle u potrazi za odgovorom koje je to najbolje koncept-vozilo koje će ugledati svetlost dana i biti predstavljeno svetu. Da li će do pete runde Meda uspeti da uveća svoju prednost naspram Matije ili ćemo ponovo imati izjednačen rezultat, vi ćete odlučiti svojim glasovima.
—————————————
Dragi Medo,
Jedva sam čekao da se desi ovakav okršaj. Ceo život obožavam koncept-automobile zato što su uvek bili nekako posebni, namenjeni budućnosti. Oni su vesnici novih tehnologija i služe kao poligon za vežbu dizajnera i stilista koji svoje najluđe snove pretaču upravo u ovakve automobile kakvim ćemo se ti i ja danas baviti.

Izuzetno je teško odlučiti se za jedan i tvrditi da je to baš taj. Ja sam se vodio time da odabrani automobil treba da bude jedan izuzetno lud koncept, od koga staje dah i koji nam daje onaj, kako James May kaže, „fizzy“ osećaj u mošnicama. Dizajn mora da bude vanvremenski dobar, a poželjno bi bilo i da se inovacije ne reflektuju samo kroz jedinstvenom bojom ofarbanu karoseriju. Gedžeti i tehnološka dostignuća se i te kako cene, tako da, bez toga ništa. Da li najavljuje novi, obogaćen stilski vokabular i dizajnerski jezik kompanije? Kao takav, mora da je izuzetno bitan model, i čak i ako ne ode u proizvodnju, njegova mlađa braća i sestre će ponosno nositi njegov lik kroz pojedine elemente dizajna.


Noćima nisam spavao, mučilo me je šta da odaberem, mrtva trka je bila između nekoliko apsolutno i potpuno različitih automobila, koji nemaju veze ama baš nikakve jedan sa drugim. Izbor je pao na jednog ludački ekstravagantnog Francuza. Citroën je u pitanju. Kad prođeš kroz istoriju i osvrneš se na to šta je sve ovaj francuski brend uradio za automobilski svet, nije ti baš svejedno. Od Traction Avant-a preko SM-a, sve do kurioziteta poput C6 ili potpuno nove linije DS proizvoda, Citroën-u nikad nije manjkalo pompeznih automobila koji uživaju pažnju prolaznika na svakom koraku. E, pa ovaj je iznad svih njih. U pitanju je Metropolis, predstavljen 2010. u Šangaju, kao deo postavke francuskog paviljona na prestižnoj Expo 2010 izložbi.


Čim se automobil pogleda, jasno je da je Citroën ciljao vrlo visoko ovog puta. Oni tvrde da automobil simbolično predstavlja veliki procvat i napredak Kine, a nije ni slučajnost da je dizajniran i projektovan u Citroën-ovom novom razvojnom centru baziranom u Kini. Kosooki su gladni luksuznih, brzih i skupih mašina, i za sve postoji kupac. Tako da, kada napravimo prvi bitan osvrt na simboliku ispisanu kineskim slovima, moramo se ipak osvrnuti i na činjenicu da je krajnje vreme da i Francuzi konačno sazdaju jednu ultraluksuznu limuzinu koja će se pozabaviti sedmicom, S-klasom i ostalim drugarima čije saobraćajne dozvole obično pripadaju državnicima, direktorima multinacionalnih korporacija i sličnim individuama. Sa druge strane, dizajn je tradicionalno avangardne prirode, a i sam naziv automobila evocira uspomene na istoimeno utopističko remek-delo Fric Langa iz 1927.


Kad bi ovo čudo izašlo u proizvodnju, i bilo adekvatno motorizovano i nakrcano opremom, mislim da bi ona gadost zvana Panamera, lep, ali nekako neshvaćen Rapide i raskalašni Quattroporte imali i te kako mnogo razloga za brigu. Jako je teško osmisliti ovako veliku limuzinu koja će da izgleda skladno, graciozno, a opet napadno kao neki sportski automobil (Panamera, guzata bubašvaba je najbolji negativan primer, svakako). Metropolis prosto pleni svojim linijama i mnogim stilskim uplivima sa GT Concepta koji je predstavljen dve godine ranije. Vidi se da je auto dugačak 5,3 metra, ali ne izgleda kao debeli konj. Ovakav automobil je prosto neophodan Citroën-u, pogotovo sada uz procvat DS linije modela, kako bi se vratio na tron kvaliteta, avangarde i prefinjenog ukusa. Apelujem marketinškom odeljenju.


Na divno izvajanoj guzi je skriven aktivni spojler, a nisu izostali ni neki tradicionalno sitroenovski poremećeni momenti kao što je konkavno zadnje staklo. Tehnološke i tehničke poslastice nisu izostale, jer je prototip opremljen hibridnim pogonom koji se sastoji iz dvolitarskog benzinskog V6 i električnog motora koji skupa izbacuju 460 „konja” i 430 Njutnmetra obrtnog momenta. Može to i nasviranije, verujem da im sirova snaga nije bila pri vrhu liste prioriteta, već fakat da ovakva monstruozna kreacija može da se vozi i potpuno na struju i čuva našu dragu planetu. Priču zaokružuju sedmostepeni automatik, najnovija inkarnacija hidroaktivnog ogibljenja, pa čak i pogon na sva četiri točka.

Hiljade studija, prototipova i koncept-automobila sam pročešljao i na kraju svoje srce ipak poklonio Metropolis-u, jer bih ovo stvarno voleo da vidim na ulici, kako se šepuri dok se sa prednjih krila ponosno vijori francuska trobojka… Kinezi u Japan, hoćemo Metropolis!

Svako dobro,
Tvoj Matija
—————————————
Dragi Matija,
Slušao sam skoro jednog pametnog čoveka kako priča o kritičarima svog rada i nazvao ih je švalerima-teoretičarima. I mogu ti reći da sam pronašao delić nas u svemu tome. Mi pokušavamo da jednu osobu – čitaoca, ubedimo da je naše mišljenje o konkretnoj stvari ispravnije od njegovog. Da su naša čula ipak to bolje „osetila“. Ove naše borbe su klasičan primer toga. Spektakl sledi…

Današnja rasprava je fokusirana na koncept-automobile. Proveo sam sate i sate prelistavajući internet portale, tražeći sve moguće i nemoguće koncepte, od onih potpuno zaboravljenih, do onih fino utkanih u moje pamćenje. Odmah sam znao koji je moj favorit, ali hteo sam da sebe ubedim da sam u pravu, pre nego što krenem da pucam. A doveo sam teško naoružanje, nikakva konjica ili pešadija, ovo je kalibar koji kosi sve pred sobom.


Luksuzni automobili su u poslednje vreme postali sredstvo kretanja, a ne aparat uživanja. Nova S klasa je fantastičan auto, ali služi da te besprimetno preveze stotinu kilometara. Da li to stvarno želiš? Ne? U bliskoj budućnosti ćeš možda imati rešenje problema.

Cadillac je standard sveta. A kažu da je samo nebo granica. Kada to pretočiš u automobil, dobijaš Cadillac Ciel. Auto inspirisan apsolutnim hedonizmom, besprekorne izrade, impozantnih dimenzija i savršenih razmera. Iskreno, dugo nisam video jedan automobil koji me je toliko opčinio svojim postojanjem kao Ciel. Ne ložim se na velike limuzine, ali ovaj Cadillac paket je toliko impresivan da me je oborio s nogu. Predstavljen je 2011. godine na Pebble Beach Concours d’Elegance „druženju“ i odmah je privukao pažnju nervoznih novčanika. Neki su odmah hteli da kupe dva. A kada si tamo, privući pažnju je ravno osvajanju svetskog prvenstva u svemu, a ne u jednoj disciplini.


Inspirisan nebom, prirodom i predivnim okruženjem večito sunčane Kalifornije, Ciel je kabriolet sa četvora vrata, bez ikakvog krova i sa „suicide“ vratima (prva takva od Lincoln Continental-a). Niska linija, veliki prečnik točkova i oštre linije duž celog automobila čine ga neverovatno lepim i skladnim, iako je dugačak kao tvoj stan. Ne znam da li znaš da je u Napulju 2010. godine bila jaka oluja koja je oborila 300 godina staro stablo masline? Da, to drvo je sada enterijer ovog umetničkog dela. Četiri potpuno odvojena sedišta okružena su najboljim mogućim materijalima dostupnim čoveku, kao i tehnologijom koja tek treba da nađe svoje mesto u budućim modelima.


Pogon je, naravno, hibridan – twin-turbo V6 sa 450 „konja“ i elektro-motor sa još par stotina naelektrisanih pastuva. Najbitnija stvar u celoj priči je da je auto u voznom stanju, dakle full-functioning concept, a ne maketa pažljivo postavljena na pokretnoj bini. Povratak velikih kabrioleta-kruzera koji su sinonim za Cadillac i Ameriku je iza ćoška (samo da ne bude roze)…


Ja sad treba da nastavim da pričam kako ima posebne fioke za naočare, kremu za sunce i peškir. Kako svako može sebi da pruži odgovarajuću aromaterapiju pritiskom na dugme. Kako svaki pojas u sebi ima ćebe kojim možeš da se ogrneš ako ti bude hladnjikavo. Ili kako automobil sam bira restoran ako primeti da se vreme pogoršava. Ne, ja neću da se švalerišem. Ovde ću prestati i samo nastaviti žarko da želim da vidim ovaj auto na ulici, barem jednom u životu, da ga moje oči registruju i urežu u mozak.

Tvoj ljubljeni,
Meda


Dragi Medo,
Nisam baš nešto oduševljen tvojim izborom. Od svih neverovatno gracioznih i vanvremenski monumentalnih kreacija, ti si se odlučio za ovaj spoj tenka i pegle. Cadillac-ov šiljati design language je nešto najružnije u istoriji dizajna, a nesrećni Ciel se nije izvukao. Pa gde je tu nasleđe Serije 62?! Ekstravagantni Cadillac, lepršav, poletan kao nilski konj? Hibridni pogon?! Ja sam mislio da se ti ložiš na V8 i live rear axle, a ti se primaš na ove sline… Šalovi u pojasevima i aromaterapija? Pa ti si dečko hipster, samo to ni ne znaš…

Hajde nemoj da se blamiraš više,
Ljubi te brat Matija
—————————————
Matija, Matija,
Drago mi je da smo izabrali slične koncepte – luksuzne kruzere, napredne tehnologije i avangardnog dizajna. Samo mi nije jasno zašto si ti izabrao ovu kinesku Burago maketu koja navodno ima sve to što si naveo? Koliko Mingova i Jaova ga je doguralo na sajam? Nisam video da se nešto kreće po ulicama, neki video-klip automobila u pokretu, barem nešto. Nema veze, barem će mali Kinezi imati lep plastični autić u razmeri 1:18. Možda ga i ja kupim i stavim u pretinac Cadillac-a.
Srećno…

Naslovna ilustracija by Mali Iv

You Might Also Like

6 comments

  1. Divno, prelepo i bozanstveno... Odusevljen sam citrojenovim dizajnom, kao i samim autom. Ako udje u proizvodnju zalicu sto ne mogu da ga kupim... Kadilak, nazalost, ostaje bez moje podrske najvise zbog cetvrtastog 'box' izgleda. ja bih dodao jos par komada ako se slazete: Bentley EXP 10 Speed 6 Concept, Buick Avenir Concept, Audi Prologue Avant Concept i moj omiljeni Peugeot 4002... jel zna neko rezultat? 2:2 jel tako? ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dodaci su svakako na mestu. Tako je, za sada je nerešeno. :)

      Delete
    2. Pa jednom i ja da pogodim... :)

      Delete
  2. Разочаран сам обојицом.

    Прва ствар, Ситроен - иако концепт - је далеко испод Ситроенових могућности.
    Друга ствар, Каедилек - иако концепт - је чак помало изнад Каедилекових могућности, посебно кад се узму у обзир ограничења Art & Science дизајн идеје.
    Трећа ствар, очекивао сам неки ултимативни уникат, а не концепте са заласка сунца ауто-индустрије кад се дизајнери самокастрирају у пола процеса.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sa visokim očekivanjima neretko budeš duboko razočaran. :)

      Delete