Spaček, Za Prijatelje Spale

6/09/2016


Romantike i priče o motorizaciji kompletnih nacija jednim skromnim ali vrednim automobilom su se ispričale nebrojeno mnogo puta. Ovo bi mogla da bude takva priča, ali neću ići toliko daleko. 2CV je svakako jedan od najlegendarnijih automobila koji su ikad stali na svoja 4 točka, i svakako je jedan od najupečatljivijih simbola Francuske i njenih nekonvencionalnih rešenja, dosetljivosti i lucidnosti. 

Mali, okretan, sa izuzetno inovativnim pristupom. Dvocilindarski bokser motor zapremine 0.4 do 0.6 litara (zavisno od epohe), 4 brzine, pozamašan klirens koji daje i blage terenske sposobnosti, ogibljenje koje trpi seoske puteve i njive, a opet kada se sve zaokruži elegantno vozilo sa šarmom kakav mnogo moderniji, brži, jači i skuplji automobili nikada neće imati. "Vozi korpu punu jaja preko njive, a jaja ne popucaju", kako već kaže urbana legenda. 


Ovo je verovatno najracionalniji mogući pristup proizvodnji i dizajnu automobila ikad, gde je minimalizam potpuno opravdan i sam sebi svrha. Graniči se sa umetnošću. A ipak je proizvedeno skoro 4 miliona primeraka između 1948. i 1990. 


Proizvodio se na mnogim lokacijama u Evropi i Južnoj Americi, pa čak i kod nas u Jugoslaviji, današnjoj Sloveniji, u fabrici Cimos u Kopru. Po slovenački smo ga zvali Spaček. Od milja, mali patak. Pače. Spaček. Spale. 


U poslednje vreme ih viđam po gradu sve više, lepih, restauriranih, u raznim bojama i izvedbama, i drago mi je zbog toga. A svaki koji se pojavi obavezno mami poglede, mobilne telefone i selfie stickove. Deda, a i dalje atraktivan, iako nije nikakav superautomobil. Urezuje se u svest kao univerzalno simpatična stvar. 


Kao neko ko je opsednut Citroënovim vozilima, naravno da sam morao da imam u kolekciji i 2CV. Ali koji? Ponuda Spačeka u 1/18 razmeri je obilna, pogotovo kada je Norev u pitanju. Minichamps sam odbacio kao opciju jer u vreme kupovine su bili bezrazložno skupi. Izbor se suzio na Norevov Charleston i Dolly. Charleston je prelep u svojoj Art Deco odori, mada ipak se odlučih za Dolly, koji je u ovoj belo-zelenoj varijanti svež, mlad i lepršav. 


Dolly je uveden u ponudu kao specijalna edicija 1985. u više dvobojnih kombinacija, ali i u toj ponuđenoj paleti po mom mišljenju pobeđuje belo-zelena varijanta. Dakle, kupio sam dugo željeni spaček u najpoželjnijoj mogućoj opciji. I, evo ga konačno na blogu, očišćen, ispoliran i voskiran za slikanje, mali slatki Citroën 2CV Dolly. Uživancija. 


You Might Also Like

1 comments