Jednostavno Savršen.

3/16/2015

Paolo Martin

Italijanski dizajn je vanvremenski. Utemeljio je standarde u svemu. Bukvalno svemu. Od cipela, preko bele tehnike do automobila. Moguće je da to ima veze sa bogatim kulturološkim nasleđem i milenijumima tokom kojih su nas snabdevali postulatima umetnosti i arhitekture. Genetski materijal je neprocenjiv, u njihovom slučaju vrlo naklonjen onima koji svoje umne sposobnosti žele da izraze vizuelno. I to je, naravno, evidentno i u italijanskoj školi automobilskog dizajna. Imena je toliko, mnoga sam već pominjao, ali ovog "momka" ipak nisam.

Peugeot 104
Pininfarina Modulo
Pininfarina Modulo
Pininfarina Modulo

Paolo Martin se sa samo 17 godinica zaposlio 1960. kod Michelottija, sa 24 je prešao u Bertone, a sa 25 godina je bio šef Styling Departmenta u Pininfarini. All guns blazing. On je čovek koji stoji iza dizajna preslatkog malog Peugeota 104. On je čovek koji je izvajao vanzemaljsku formu koju svi znamo kao Pininfarina Modulo. I dan danas, taj automobil ne izgleda zastarelo već odaje utisak neke monolitne kreacije, zamišljene za neka vremena koja još dugo, dugo neće doći. Do sutra bih nabrajao sve bitne nagrade koje je Modulo osvojio. 

Rolls-Royce Camargue

Ipak, sa druge strane, Martin je čovek koji je zaslužan za Rolls-Royce Camargue. Da, to je onaj. Nalazi se na mnogim listama najružnijih automobila ikad. Meni lično se oduvek sviđao jer je konačno odstupao od poslovične uštogljenosti na koju smo bili navikli kada je RR bio u pitanju. 

Fiat 130 Coupe

Kao što i priliči svakom heroju i njegovoj životnoj priči, upoznali smo se sa Paolovim usponima i padovima, no došlo je vreme da se fokusiramo na njegov magnum opus. Fiat 130 Coupe.

Fiat 130 Coupe
Fiat 130 Coupe

Mnogi od vas ovo verovatno nisu nikad ni videli, i verovatno su zabezeknuti da nešto ovako lepo postoji i pritom nosi Fiatov znak. Većina ljudi Fiat doživljava kao prozvođača malih, gradskih i porodičnih automobila, te je ovakav iskorak vrlo šokantan. U martu 1969. na salonu u Ženevi je prikazan Fiat 130, kao naslednik za model 2300. Veliki, moderan, udoban i izrazito lep automobil. Ipak, lovorike mu je ispred nosa ukrao baš njegov Coupe pandan. 

Fiat 130 Coupe
Fiat 130 Coupe
Fiat 130 Coupe

130 Coupe se proizvodio u Pininfarinim pogonima, na platformi regularnog modela 130 sa četvoro vrata. Ovo je jedna moćna demonstracije sile. Nestvarno je kako se oštre linije i uglovi nadopunjuju oblim formama, kako spolja tako i unutra. Ovo je jedan spomenik slavi Pininfarine, jedna silueta koja je mnogo puta kopirana ali nikada stvarno nije iskopirana kako treba. Paolo Martin je sa toliko ljubavi pristupio projektu da je i unutrašnjost on lično dizajnirao. 

Fiat 130 Coupe

Do te mere se išlo u detalje da je čak postojalo dugme kojim je vozač otvarao suvozačka vrata. Unutrašnjost je ustvari stajala kao enciklopedijski prikaz termina hedonizam. Najfiniji materijali, vrhunski dizajn, sve lepo smešteno na isto međuosovinsko rastojanje koje je imao sedan. 

Fiat 130 Coupe
Fiat 130 Coupe

Pod haubom je bio V6 od 3.2 litra zapremine i 165 konja, koji je specijalno za 130 razvio maestro Aurelio Lampredi, čovek zaslužan za Ferrarijeve motore za bolide Formule 1. 

Fiat 130 Maremma
Fiat 130 Opera

Pininfarina i Paolo Martin su toliko bili zadovoljni svojim učinkom da su ponudili i dve studije kao moguće alternative za dodati u proizvodnju: shooting break po imenu Maremma i verzija sa četvoro vrata po imenu Opera (30 godina pre Mercedesa CLS). 

Fiat 130 Coupe
Fiat 130 Coupe
Fiat 130 Coupe

Sve predizpozicije za status budućeg kultnog vozila su bile tu, ali ipak se nije desilo. Nikad nije zaživeo van svoje domovine. Do kraja proizvodnje 1977. napravljeno ih je ukupno 4491 primerak. Za nekih 15-20 hiljada evra može da se nađe jako lepo očuvan komad i da se voli i vozi za vjeke vjekova. Ja znam za šta sada skupljam pare. 

You Might Also Like

3 comments

  1. 80' godina na platou ispod Kosancicevog venca na pocetku mosta su stajali jedan kupe i limuzina, dugo su tu bili 2-3 godine i onda nestali bez traga...nadam se da su zavrsili u necijoj garazi restaurirani :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aleksandre, hvala za info! Bilo bi lepo kad bi im se moglo ući u trag. :)

      Delete