Kolekcionarska Sekcija - Mario Franić

2/14/2015

Mario Franić

Sa neskrivenim ponosom vam predstavljam priču Maria Franića, našeg komšije iz Hrvatske, koji živi i radi u Švajcarskoj. Mario svoju neizmernu ljubav prema automobilima pokazuje kroz dve više nego impozantne kolekcije. Jedna je u 1:18 a druga u 1:1. 

Mario Franić
Mario Franić
Mario Franić

1. Za početak, zamoliću te da se predstaviš auditorijumu i kažeš nam malo više o sebi. Odakle si, koliko godina imaš, čime se baviš, od čega živiš...? :)

Zovem se Mario Franić, imam 40 godina (znači već malo stariji… :)), rodom sam iz Vrgorca/HR a živim i radim u Švicarskoj. Diplomirani sam ekonomista i radim kao financial accountant (specijalista za financije) u jednoj firmi koja se bavi proizvodnjom rentgenskih aparata. Oženjen sam i imam dva sina (Dario, 5,5 godina i Mateo 8 godina). 

Mario Franić
Mario Franić

2. Kako, kada i zašto si počeo da skupljaš modele automobila?

Pa već kao mali klinac sam skupljao sve i svašta a ljubav prema automobilima i autotrkama se mogla primjetiti već od malih nogu. Tako da je skoro pa logično bilo da skupljam i modele.

Mario Franić
Mario Franić
Mario Franić

3. Šta te je nateralo da se fokusiraš baš na razmeru 1:18?

Imam dosta modela i drugim razmjerama (prije svega u 1:43 ali i u 1:12 ili 1:87). Tek možda zadnjih dvije godine sam se koncentrirao na modele u 1:18. Držim da je to najbolji omjer zbog veličine modela a i zbog mogućnosti detaljne obrade modela.

Mario Franić
Mario Franić

4. Koji ti je bio prvi model u razmeri 1:18, kad, gde i kako si ga nabavio i da li ga i dalje poseduješ?

Iskreno to ne mogu više reći jer je puno vremena prošlo. Mislim da taj model više nemam jer kroz sve ove godine sam dio modela i zamjenio ili možda i poklonio. Kolekcija je u međuvremenu narasla na oko 800 modela. Prodajom ili preprodajom se nisam nikad bavio jer iz iskustva (ne samo kod modela) to prije ili kasnije dovede do problema, diskusija, svađa… 

Mario Franić
Mario Franić
Mario Franić

5. Tvoja kolekcija se konstantno uvećava. Koji automobil si poslednji dodao istoj i zašto baš taj?

Zadnji modeli su bili Holden Commodore Winner Sundown 1984 od Biante te Autobianchi A112 Abarth 70HP od Laudoracing. To mi je inače prvi model od Biante i mogu reći da sam više nego pozitivno iznenađen a od Laudoracing imam već cijelu tu seriju (Fiat Uno Turbo, Fiat Ritmo Abarth, Alfa 75, Fiat 127…) pa ni Autobianchi nije smio izostati. 

Mario Franić
Mario Franić

6. Kojim kriterijumima se vodiš pri izboru modela za svoju kolekciju?

Nisam fokusiran na neku marku iako se kod mene osjeti fler za talijanska auta i “našu” staru dobru Zastavu a u međuvremenu i za modele od Mercedesa. Inače preferiram Old i Youngtimere (većinom u racing izdanju) jer se i sam bavim motorsportom i vozim (rekreativno) brdske trke sa prerađenom Zastavom (Fiat) 128 Abarth a u međuvremenu je gotova i Abarth replica na bazi Zastave 750. 

Mario Franić
Mario Franić
Mario Franić

7. Šta preferiraš u 1:1 razmeri, postoji li jedan brend kom si veran?

Preferiram Mercedesove modele a od Old/Youngtimera talijanske marke kao što su Fiat, Alfa, Abarth te Zastava… Mada sam otvoren i za druge marke što se oldies tiče.

Mario Franić
Mario Franić

8. O kom automobilu u 1:1 sanjaš, a šta trenutno voziš?

Vozim Mercedes E500 W212 4matic Avantgarde (2010. godište sa Brabusovom preradom) a žena Mercedes A200 Avantgarde iz 2008. godine. O čemu sanjam? Teško je reći… Kako se u nas u Dalmaciji kaže “ima puno lipih stvari….” :) Kao što sam gore napisao imam još Zastavu (Fiat)128 Abarth za brdske trke i Abarthovu repliku na bazi Zastave 750, te još popluarnog Tristaća u Hrvatskoj.

Mario Franić
Mario Franić
Mario Franić

9. Tržište postaje preplavljeno, i novi proizvođači modela niču kao pečurke posle kiše, dok se neki drugi, nažalost, gase. Imaš li favorita među proizvođačima?

Nemam favorita mada ima naravno loših, dobrih i još boljih proizvođača. Naravno da su npr. CMC ili npr. AUTOArt kvalitetno bolji (a i skuplji) od nekih drugih ali najšešće kupim model zato što mi se taj auto u 1:1 već sviđa ili imam neku emotivnu vezu sa tim autom. Eto nedavno sam uzeo model od Opel Kadetta od K&K scale i na modelu manje više ništa ne štima ali moj stric je imao isti takav auto osamdesetih i zato sam ga uzeo. 

Mario Franić
Mario Franić

10. Najdraži model u kolekciji i zašto?

Fiat Uno Turbo (crveni i bijeli) od Laudoracing jer je to auto moje mladosti.

Mario Franić
Mario Franić
Mario Franić

11. Koji je to model koji nemaš a najviše od svih bi voleo da imaš?

Teško je reći. Oni koje bi ja još htio nisu još ni urađeni.

Mario Franić
Mario Franić

12. Dosta automobila se ne pravi u našoj omiljenoj razmeri. Za koji automobil apeluješ da se uradi u 1:18?

Zastava 101 u racing izdanju od Wernera Liebersa (vožen prije na trkama prvenstva bivšeg DDR a sada u ADAC Historic Cupu). Zastava Yugo u 1:18 bi bio poželjan. Isto tako Fiat 1300 (ili Zastava 1300 – Tristać).

Mario Franić
Mario Franić
Mario Franić

13. Šta misliš o domaćoj kolekcionarskoj sceni? Ima li dovoljno dešavanja? Šta bi unapredio?

Pa vidim uz pomoć Facebooka ta je scena sve veća i to mi je odlično. Održavaju se burze i susreti te izmjenjuju iskustva. “Problem” vidim samo kod prodaje/preprodaje modela jer tu vrlo brzo ispadnu svađe i diskusije jer čim se o novcu radi i najbolja prijateljstva znaju puknit. A isto tako odma’ se pojave i različiti sumnjivi likovi i prevaranti.

Mario Franić
Mario Franić
Mario Franić

14. Imaš li još neki zanimljiv hobi?

Motorsport.

Mario Franić
Mario Franić
Mario Franić

15. Koji savet imaš za mlade nade koje tek kreću kolekcionarskim stopama?

Moj savjet je da jednostavno uživaju u ovom krasnom hobiju a isto tako da paze sa kim imaju posla i da svoje planove glede financiranja hobija drže pod kontrolom.

Mario Franić
Mario Franić
Mario Franić

16. Za kraj, dokle misliš da skupljaš modele i da li tome ima kraja uopšte? Gde sebe vidiš za pet godina? A za deset?

Moja žena kaze da neću nikad odrasti što se tih stvari tiče i definitivno je u pravu. :) Imam dva sina i sve ovo ću njima dvojici ostaviti a sebe za pet ili deset godina vidim kako sa njima dvojicom brišem prašinu sa naše kolekcije… :)

Sve fotografije su vlasništvo Maria Franića

You Might Also Like

0 comments