Kolekcionarska Sekcija - Josip Jedvaj

1/24/2015

Josip Jedvaj

Studioznost i preciznost kojom Josip pristupa svojoj kolekciji, uživanju u njoj i njenom proširivanju se graniči sa naučnim metodama. Ovo je jedan od najedukativnijih intervjua koje smo imali u našoj sekciji i sa velikim ponosom vas pozivam da pročitate i pogledate šta Josip ima da podeli, jer je vrednost toga neizmerna. 

Josip Jedvaj
Josip Jedvaj

1. Za početak, zamoliću te da se predstaviš auditorijumu i kažeš nam malo više o sebi. Odakle si, koliko godina imaš, čime se baviš, od čega živiš...? :)

Pozdrav svima! Ime mi je Josip Jedvaj. Dolazim iz Rijeke i imam 26 godina ('88. godište ). Trenutno sam nezaposlen i nadam se da će se to ubrzo promijenit. Živim od 'plodova' prijašnjeg posla. 

Josip Jedvaj

2. Kako, kada i zašto si počeo da skupljaš modele automobila?

Aute i njihove modele sam zavolio od kad sam progledao. Igrao sam se isključivo autićima i Lego kockama, drugo za mene nije postojalo. Modele sam odlučio skupljat još kao mali. Bilo je to 1995. kada sam od roditelja dobio 1/18 Bburago Porsche Carreru 993 crvenu. Odmah sam shvatio da su ti modeli prelijepi da bi se igrao sa njima i odlučio sam svaki sljedeći model koji dobijem držat u vitrini u svojoj sobi. Sljedeći model je bio Bburago Porsche 356B zeleni cabrio, pa Ferrari F40 crveni ali u kitu i tako dalje. Svi ti modeli su i danas očuvani i meni posebno dragi te su naravno i dalje kod mene. Žao mi je da nisam od njih sačuvao i original kutije jer te kutije su meni imale jedan poseban miris. Trenutno imam samo jednu takvu original kutiju iz doba Bburaga dok je bio Made in Italy i svaki put kad je otvorim od mirisa kutije mi se sjećanja vraćaju u te vrlo rane godine. I tako sam modele dobivao do negdje 2000. godine, a tada je uslijedila pauza jer nažalost nitko mi nije više kupovao modele a ja nisam imao novaca da si ih sam kupujem. Cijelo to vrijeme sam znao da čim budem imao nešto novaca ušteđeno od džeparca da ću si kupit neki model u 1/18. Također sam mislio tada kako su Bburago, a posebno Maisto, vrh vrhova što se kvalitete tiče. Ali budućnost je promijenila moje mišljenje. 

Josip Jedvaj
  
Ponovno je sve počelo, ali jako polako, negdje 2005. dok sam još išao u srednju školu sa modelom Aston Martin V8 Vantage, žutim od Hot Wheels-a. Kako mi je Aston Martin marka broj 1 od malih nogu, kada sam kupio ovaj Vantage, mojoj sreći nije bilo kraja. Modele sam tada rijetko kupovao, najveći razlog tome je bio što nisam nalazio baš modele koje sam htio po dućanima, a online shopove nisam koristio, odnosno nisam ni znao tada da postoje specijalizirane Internet trgovine koje se bave prodajom modela auta. Tako sam bio osuđen na Magmu, Muller i sl. dućane. Tako je sve to išlo dosta polako sa nabavom modela do 2008. godine dok nisam počeo radit i zarađivat. Onda je krenula nabava modela malo intenzivnije a zadnje tri godine vrlo intenzivno. Krenulo je i moje intenzivno proučavanje modela i na Internetu. 

Josip Jedvaj

3. Šta te nateralo da se fokusiraš baš na razmeru 1:18?

Kao primarno mjerilo da mi bude 1/18 me natjerala sama veličina modela koje je meni idealna da vjerno prikaže model izvana i iznutra, ne zauzima previše prostora, a i dobra je ponuda modela u tom omjeru. Skupljao sam još 1/43 legendarne modele automobila koji su izlazili svaka dva tjedna na kioscima i nisam propustio niti jedan broj iako je bilo dosta modela koji mi nisu po volji. A imam i nešto malo modela u 1/24 i stotinjak 1/6X koji stoje neizvađeni iz blistera.  

Josip Jedvaj
Josip Jedvaj

4. Koji ti je bio prvi model u razmeri 1:18, kad, gde i kako si ga nabavio i da li ga i dalje poseduješ?

Moj prvi model u 1/18 je Bburago Carrera 993 sa početka priče. Dobio sam je od roditelja i meni je posebno drag model. Samnom je skoro 20 godina.

Josip Jedvaj
Josip Jedvaj

5. Tvoja kolekcija se konstantno uvećava. Koji automobil si poslednji dodao istoj i zašto baš taj?

Posljednje što sam si kupio su dva modela od AUTOart-a, Nismo Skyline GT-R R34 Z-tune plavi i Aston Martin ONE-77 bijeli. Iako Z-tune verzija Skylinea R34 nije nikada tvornički postojala u plavoj boji, morao sam si ga kupit jer mi izgleda prebrutalno. Inače za mene je Skyline GT-R R34 ne samo najbolji auto ikada napravljen, za mene je to već religija. A Astona imam od prije u crnoj i zadovoljan sam kako izgleda pa sam se odlučio uzeti ga još i u bijeloj boji.

Josip Jedvaj
Josip Jedvaj

6. Kojim kriterijumima se vodiš pri izboru modela za svoju kolekciju?

Kriteriji za izbor sljedećeg modela kod mene su sada dosta jednostavni. Prije sam imao veće apetite koje modele želim, ali sa vremenom se sve to filtriralo u Aston Martin, japanske sportske aute (Skyline, NSX, Impreza...) i Porsche (ali ne Cayenne i Panamera). Uz ove, posebno su mi dragi DeLorean i Shelby Cobra koje također imam. Tako da kada se nešto novo od gore navedenih modela pojavi, gledam da si ga nabavim. Inače trkaće modele ne skupljam. Imam samo jednoga kojeg sam najviše želio i to je to od mojih trkaćih. Prirodnije mi je nekako skupljat cestovne verzije modela koji bi se mogli i u stvarnosti priuštit ako je dovoljno novaca.

Josip Jedvaj
Josip Jedvaj

7. Što preferiraš u 1:1 razmeri, postoji li jedan brend kom si veran? 

U 1/1 najdraži brend mi je Aston Martin. Razloga je mnogo, već samo ime mi zvuči moćno i nekako plemićki, a tu je i prekrasan dizajn izvana i iznutra svih modela te fenomenalan zvuk motora. Posebno mi se sviđaju beskonačne mogućnosti personalizacije unutrašnjosti. Mislim da su DB9/DBS i Vantage toliko predivni auti da Astonu uopće ne trebaju novi modeli koji će ih naslijediti jer ovi će izgledat odlično i za 10 godina. 

Josip Jedvaj

8. O kom automobilu u 1:1 sanjaš, a šta trenutno voziš?

Auto o kojem sanjam u 1/1 je model Nissana kojem sam beskonačno vjeran i to je apsolutni pobjednik za mene kada su auti u pitanju, a to je Skyline GT-R R34. I ako ikad bude prilika, taj auto bi si prvo kupio i nijedan drugi prije njega. Nakon njega bi tek išli, kad bi bilo toliko puno novaca, Aston Martin DBS,  Ariel Atom i tako dalje. 

Josip Jedvaj

A ako ćemo govorit o nekim realnijim mogućnostima, onda bi to bili Mitsubishi Lancer EVO VIII ili IX ili Subaru Impreza STI 2. generacije. Inače od modernih modela auta, kada bi morao izabrat jedan, bila bi to Mazda 6. To mi je jedan od rijetkih novih modela auta koji mi se kompletno sviđa. Od ostalih modernih mi se skoro niti jedan ne sviđa. 

Josip Jedvaj

Zadnjih 4 i pol godina imam Hondu Civic 6. generacije 1.5 VTEC (poznata pod nadimkom "englez") sa kojom nemam nikakvih problema. I sljedeći auto bi bio Japanac. 

Josip Jedvaj

9. Tržište postaje preplavljeno, i novi proizvođači modela niču kao pečurke posle kiše, dok se neki drugi, nažalost, gase. Imaš li favorita među proizvođačima?

Među proizvođačima modela najbolji mi je AUTOart. Razlog je što rade većinu modela koje volim u 1/1, a i jako me zadovoljava njihova kvaliteta izrade. Moram još pohvaliti da su mi nekoliko puta iz AUTOart-a izašli u susret kada mi je trebao neki dio za model ili naljepnica. Uvjerio sam se da su BBR (njihovi die-cast modeli), CMC i Exoto bolji od AUTOart-a ali nemaju modele koje želim, tako da je AUTOart za mene ipak na 1. mjestu. Moram još pohvalit Welly koji radi odlične modele za cijenu od oko 30-40e, posebno njihov Aston Martin DB9 je izvrstan model.

Josip Jedvaj

Ono što ne volim zadnjih godina je sve veća pojava resin proizvođača i prelazak nekih die-cast proizvođača na resin. Resin ne volim iz više razloga. Modeli nemaju nikakva otvaranja, kotači se ne zakreću, a nekim i ne okreću, jeftiniji su i brži za proizvest i sa mnogo manje dijelova, a toliko su skupi, prečesto i puno skuplji od kvalitetnih die-cast modela. Držao sam nekoliko modela od resina u ruci i ne sviđaju mi se ti modeli za te novce koliko se traži za njih. I donji dio modela je skroz napravljen bez ikakvih detalja. Još npr. kod proizvođača Otto-a i GT Spirit-a sam se uvjerio da često se vidi lijepilo na boji ili bude loše obojan, pa im stakla znaju otpadat... uglavnom za mene resin NE dokle god im je cijena preko 50e. Jako bi volio imat Porsche Boxster Spider bijeli koji radi GT Spirit, ali za taj komad plastike ne dam 90e, a uglavnom su im cijene i po preko 200e što je previše za resin.  
  
Josip Jedvaj
Josip Jedvaj

10. Najdraži model u kolekciji i zašto?

Kada bi morao izdvojit model koji mi je najdraži, to bi bio svakako AUTOartov, nedavno ponovno pušteni u prodaju, Nismo Skyline GT-R R34 Z-tune srebrni. Koliko mi taj model i pravi auto znači, govori to da sam si dva ista kupio, a ako bude prilika uzeo bi i trećeg. :)

Josip Jedvaj

11. Koji je model koji nemaš a najviše od svih bi voleo da ga imaš?

Model koji bi sljedeći volio imat je svakako CMC-ov Aston Martin DB4 kojeg su najavili i koji bi trebao izaći u 2015. u prodaju. To bi mi bio konačno prvi CMC model. Malo me brine što točno takav model DB4 nije tvornički postojao već su ga napravili po uzoru na nekoliko modela, ali nema veze.

Josip Jedvaj

12. Dosta automobila se ne pravi u našoj omiljenoj razmeri. Za koji automobil apeluješ da se uradi u 1:18?

Model kojeg bi obavezno htio vidjet u 1/18 je Ariel Atom i to da ga naravno radi neki od kvalitetnijih proizvođača. Taj auto mi je u top 3 auta koja bi si kupio u stvarnosti da mogu.

Josip Jedvaj

13. Što misliš o domaćoj kolekcionrskoj sceni? Ima li dovoljno dešavanja? Što bi unapredio? 

O domaćoj kolekcionarskoj sceni mislim da je iznenađujuće dobra s obzirom na ekonomsku situaciju u državi. Mnogi si nažalost ne mogu priuštit kvalitetne proizvođače ali se barem trude i pokazuju veliki interes za ovaj hobi što mi je jako drago. A sa vremenom će si moć, nadam se, priuštit i neke kvalitetnije modele jer oni iako su jako skupi – vrijede. 

Poznajem osobno nekoliko kolekcionara i razgovor sa njima na mene ima terapeutski učinak. Uživo kada se vidimo i pričamo, sati prolaze kao sekunde i uvijek jedan drugome nešto zaboravimo reći na kraju. A kontakti na mail su nam svakodnevni. Uglavnom, to je veliko veselje za mene.
Što se okupljanja tiče kod nas u Hrvatskoj, iskreno ne znam da li su dovoljna dva okupljanja u Zagrebu i jedno u Osijeku. Možda je dovoljno, možda je to optimalno s obzirom na kolekcionarsku situaciju u našoj državi, mada mislim da i koje okupljanje više bi moglo samo koristit svima nama koji skupljamo modele.  

Josip Jedvaj

Ono što mislim da bi naš hobi unaprijedilo i proširilo na neke nove ljude je  otvorenje specijalizirane trgovine modelima koja bi nudila i online kupnju. Ono što bi mene, a i siguran sam i mnoge druge tu veselilo, je mogućnost pregleda modela prije kupnje u dućanu jer zna se desit da se preko stranih online shopova dobije oštećeni, a nekada i krivi model i to je onda kasnije malo zamorno za rješavat.

Josip Jedvaj

14. Imaš li još neki zanimljiv hobi?

Imam još nekoliko sitnih hobija uz skupljanje modela, a volio bi spomenut ovaj. Jako volim serijal igara Gran Turismo na Play Stationu. Od 2005. kada sam si kupio moj prvi Gran Turismo ( bio je to GT4 ), nisam prestao igrat, i druge igre su za mene prestale postojati. Od onda sam prešao i na PS3 i mogu reći da je taj serijal igara za mene remek djelo.

Josip Jedvaj

15. Koji savet imaš za mlade nade koje tek kreću kolekcionarskim stopama? 

Početnim kolekcionarima bi preporučio sljedeće. Ako imaš zbilja veliku volju za sakupljanje modela koja te drži mjesecima ili godinama znači da si 'zaražen' kolekcionarstvom modela. Onda najprije napravi popis modela koji ti se sviđaju u stvarnosti, ali ono skroz sviđaju, a ne sviđa mi se a i ne. Onda se odluči za mjerilo koje ti se sviđa i polako gledaj koji su od tih modela dostupni. Ako model koji si želiš kupit, radi jeftiniji i skuplji proizvođač, radije biraj skuplji. Po mom iskustvu uvijek se to isplati jer su gotovo uvijek ti modeli mnogo, mnogo bolje napravljeni, a u najgorem slučaju su samo mnogo bolje napravljeni od jeftinijih. Nemoj gledat da za manje novaca kupiš više modela od slabijih proizvođača jer bi ti moglo biti žao kasnije što ćeš imat dosta modela koji te neće zadovoljavat 90-100% svojom izvedbom i onda ćeš se sigurno odlučit to prodavat pa počet kupovat kvalitetnije modele, a na ovima ćeš izgubit dosta novaca jer nisu kvalitetni kao AUTOart, CMC, Kyosho,... pa ne drže cijenu. Mada mislim da su ti jeftini proizvođači i dosta skupi s obzirom na kakvu kvalitetu nude. Radije krenut odmah putem kvalitetnih modela. I sam sam krenuo putem slabijih proizvođača pa se kasnije predomislio. Mnogi su radili kao i ja u svojim počecima jer nismo ni znali da postoje bolji proizvođači. Sreća, danas je Internet lako većini dostupan pa se lako informirat o modelima, njihovoj cijeni i kvaliteti. I kutije od modela ne bacaj! Više možeš dobit novaca za model ako se kasnije odlučiš prodat ga. 

Josip Jedvaj

16. Za kraj, dokle misliš da skupljaš modele i da li tome ima kraja uopšte? Gde sebe vidiš za pet godina? A za deset?

Modele mislim skupljat dokle kod mi bude financijska situacija to dozvoljavala i bude za kupit model u 1/18 a koji mi se sviđa u 1/1. Ima mnogo modela koje želim ali nitko ih za sada ne radi u 1/18 mjerilu pa moram čekat da se to promjeni.

Za 5 godina bi se volio vidjet i dalje u Hrvatskoj sa stalnim i sigurnim poslom i da konačno popunim kolekciju modelima Mitsubishi Lancerima EVO koji mi kronično fale jer kada su oni bili u opticaju ja nisam još koristio online shopove, a na eBay-u su mi preskupi pa čekam reizdanja. I svakako se nadam da će AUTOart konačno izbacit DeLorean kojeg su još prije dvije godine najavili i svi smo vidjeli slike gotovog modela pa mi nije jasno što se čeka i gdje je zapelo. Nadam se da čekaju 2015. koja je godina budućnosti iz filma Povratak u budućnost pa će ga onda izbacit. :) Dobar je i DeLorean od SunStara ali želim imat i kvalitetniji model od toga.  

Za 10 godina se nadam da ću si uspjet nabavit još modela koje želim i da svi modeli koje sada imam i koje ću imati, neće 'oboljeti' od zinc pesta.  

Josip Jedvaj

Sve fotografije su vlasništvo Josipa Jedvaja. 

You Might Also Like

1 comments

  1. Vidio sam ovdje prije nekoliko tjedana komentar o dr. Agbazari i odlučio sam ga kontaktirati prema uputama, zahvaljujući ovom čovjeku što mi je donio željenu radost. Slijedila sam upute koje je dao kako bih vratila svog ljubavnika koji je ostavio mene i djecu već 3 godine, ali hvala dr. Agbazari jer su mi se vratili zauvijek i sretni smo zajedno. Molimo kontaktirajte ga za pomoć ako imate problema u vezi putem e-pošte na: ( agbazara@gmail.com ). I svjedočite sami.

    ReplyDelete