Kako Ukrotiti Buntovnika?

11/17/2014

Ford Mustang GT Fastback Žurnalist

Ovo je drugi tekst napisan za online mesečnik Žurnalist iz Novog Sada. Klikom na slike pristupate originalnim "skenovima", a dole imate tekst prekucan u latinici, za one kojima je iz nekog razloga mrska ćirilica. Originalno objavljen tekst možete pogledati ovde

Kako Ukrotiti Buntovnika?

Mustang - Matija Dagović

Ford Mustang GT Fastback Žurnalist

Većina automobilskih entuzijasta gaji određene emocije ka takozvanim "masl kars". Mišićavi automobili. Možda i ne zvuči baš najsrećnije kad se prevede, ali svakako ne umanjuje važnost ovih boraca za prava automobila da dišu punim plućima, izbacuju neshvatljive količine obrtnog momenta na svoje zadnje osovine i ostavljaju permanentne, samouverene osmehe na licima svojih vlasnika. Neko američke automobile obožava, neko drugi ne može da ih smisli. Čak i ako ste pripadnik ove druge skupine, ne možete a da se ne divite celom konceptu koji se zasniva na sirovoj snazi upakovanoj u imidž buntovnika, borca protiv sofisticiranih superautomobila evropskog porekla. Postoji izvestan miris ponosa koji se provlači kroz istoriju ovih mašina, koji možda ne donosi najbolje vozne karakteristike na vijugavom putu, niti se vezuje za najviši kvalitet izrade. Ovi automobili troše više goriva nego savremeni kamioni i autobusi i zahtevaju posebnu fizičku spremnost za adekvatno korišćenje. Divljaci.

Kada je cela ludnica počela pre pedesetak godina, iznedrila je pozamašan broj modela u više generacija, ali većina ih se pogasila kada je nastupila naftna kriza sedamdesetih godina prošlog veka i kada su Amerikanci shvatili da nema para za zezanje. Počeli su masovno da se kupuju mali, štedljivi automobili poreklom iz Japana ili Evrope, i Detroit nije imao izbora. Masl kars su otišli u nepovrat i išlo se na izbacivanje konkurenata iz igre jeftinim i pouzdanim strancima. Mnogi kultni američki brendovi su se u međuvremenu ugasili, a sa njima i i mogućnost reinkarnacije raznorodnih legendarnih modela kao što su Pontiac Firebird, Plymouth Barracuda ili AMC Rebel Machine. Današnju poslednju liniju odbrane časti ovih veličanstvenih naprava brane četiri modela i jedan od njih je Ford Mustang. Automobil koji je poznat širom sveta svakako je prva asocijacija na današnju terminologiju većini onih kojima je miris benzina i dalje najdraži od svih. 

Pre manje od mesec dana predstavljena je šesta generacija Mustanga. Uz promene ne-ve-ro-vat-nih razmera. Ford je sledio uspešan marketinški potez koji je primenjen na poslednjoj generaciji Fokusa. Jedan automobil za sva tržišta na svetu. Vrlo je teško jedan sportski automobil prilagoditi mnogim bezbednosnim, ekološkim i ostalim lokalnim pravilima i propisima za celu planetu. Uspeli su u tome i krunisali svoj uspeh tako što su konjića istovremeno predstavili na četiri kontinenta u šest različitih metropola modernog sveta. 

Da bi se izašlo u susret svim prohtevima različitih kupaca širom sveta i ponudio automobil koji će sa naglaskom na moderno parirati konkurenciji na mnogim poljima, Mustang je pre svega postao jedan debeljko. U nepovrat su otišle pažljivo izvajane, vitke linije prethodnika i sada prvim utiskom dominira jedna cigla od forme sa novom njuškom koju krase trapozoidna rešetka hladnjaka i dizajn prednjih svetala preuzeti iz novog dizajnerskog jezika kompletne Fordove game proizvoda. Agresivno, da, ali graciozno nikako. Bočnu siluetu krasi konotacija najpre primerena idealu tinejdžerske populacije, koja svoje dokone dane provodi u teretani, bezumno dižući tegove samo radi mase. Definicija je izostala, pojele su je bezbednosne norme i izgovori dizajnerskog studija kako je potrebno da se prošire bokovi, spusti linija krova ispoštuje legendarna liftbek norma. Zadnjica je vrlo sočno izvajana i daleko je srećnije rešena od ostatka automobila jer tu je omaž prethodnim generacijama, ali i gorda individualnost koja sluti lepu budućnost modela. Unutrašnjost je i dalje umnogome inspirisana avionskom industrijom i teško je da će se neki potencijalni vlasnik razočarati dizajnom, ergonomijom, raskošom i izborom materijala. I Ameri su konačno naučili kako se to radi.

Ispod ove debele kože kriju se najbitnije promene. Razvijena je potpuno nova platforma, na koju su nakalemljeni različiti motori, od rednih četvorocilindraša do V8 čudovišta (kakav li će biti novi Šelbi?). Četvorocilindraš po prvi put donosi turbo punjač u Mustang porodicu. Sve je to manje ili više očekivano i razumljivo, ali ono što je najbitnije je da posle 50 godina imamo NEZAVISNO ZADNJE VEŠANJE NA MUSTANGU. Više neće moći da se zbijaju šale da se američki automobili brzi samo na pravcu. Već sada Mustang nudi iste performanse kao Evropljani, za dvostruko manje para, sa dvostruko više šarma i samouverenošću iz pakla. Vlasnici Prius-a, slobodno se prekrstite i produžite, ovde nećete videti ništa zanimljivo. 

You Might Also Like

0 comments